علایم ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)در قرآن

 علایم ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)در قرآن

بهتر است قبل از بيان آيات، توضيح مختصري در مورد تأويل بيان كنيم. تأويل به معناي حقيقت است. به اين معنا كه برخي از آيات قرآن يك معناي ظاهري دارد و يك معناي حقيقي و باطني و وقتي مي گوييم تأويل اين آيه ، اين است،  يعني معناي حقيقي و باطني آيه اين است در حالي كه ظاهر آيه چيز ديگر و يا در مورد اشخاص ديگر است. البته به اين نكته هم بايد توجه داشت كه هيچ گاه نبايد تأويل آيه با ظاهر آيه معناي متضاد داشته باشد.

در قرآن كريم نيز  چند مورد تأويل مشاهده مي شود: يكي خواب حضرت يوسف(عليه السلام) كه در خواب يازده ستاره و ماه و خورشيد را ديد كه به او سجده مي كنند در حالي كه تأويل و تعبير از ستارگان ، برادران بود و منظور از خورشيد و ماه پدر و نا مادري اش بود.ظاهر آيه گفته است كه ستارگان سجدده كردند ولي حقيقتاً منظور از آنها، برادران يوسف (ع)  بود. خداوند متعال نيز در قرآن كريم سوره ي يوسف آيه ي 100 از زبان حضرت يوسف (ع) مي فرمايد: *يا أبَتِ هذا تأويلُ رُئيايَ مِن قَبل قَد جَعَلَها رَبّي حَقّاً*

ترجمه: اي پدر اين تأويل و تعبير خواب من است كه قبل از اين ديدم و پروردگارم آن را محقق ساخت.


بسیاری از جوانان همواره در پی این مسآله هستند که آیا قرآن به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) اشاره‌ای داشته است یا خیر؟! باید گفت که آیات بسیاری درباره امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) در قرآن وجود دارد. و بعضی تا 250 آیه از آیات قرآن را مرتبط به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) دانسته اند.

در این یادداشت تنها به چند آیه به نقل از کتاب مهدی موعود، نوشته علامه مجلسی اشاره می‌شود.

 


امام زمان

سوره هود آیه 8

وَ لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى‏ أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ لَیَقُولُنَّ ما یَحْبِسُهُ أَلا یَوْمَ یَأْتِیهِمْ لَیْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَ حاقَ بِهِمْ ما کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِۆُنَ؛ اگر عذاب را تا مدت معینى (ظهور امام زمان) بتأخیر بیاندازیم خواهند گفت چه چیز آن را بازداشت (و مانع ظهور امام زمان چیست؟) بدانید روزى که عذاب مى‏آید از آنها برداشته نمیشود، بلکه بر آنان فرود آمده و آنچه را استهزاء بآن میکردند خواهند دید.

از امیرالمۆمنین امام علی(علیه السلام) روایت شده که در تأویل این آیه شریفه فرمود: أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ اصحاب قائم آل محمد است که سیصد و سیزده نفر می‌باشند.

امام صادق (علیه السلام) نیز فرموده اند: این عذاب قیام امام زمان و امت معدوده یاران او می باشند. که برابر با سپاه اسلام در جنگ بدر هستند (یعنى 313 تن می‌باشند).

سوره ابراهیم آیه 5

وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى‏ بِآیاتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ موسى را همراه آیات خود فرستادیم تا قوم خود را از ورطه ظلمانى کفر درآورده بوادى نورانى ایمان رهبرى کند، و آنها را بروزهاى خداوندى متذکر گرداند که در آن آیاتى است براى هر صبرکننده شکرگزارى.

در خصال صدوق از امام باقر روایت نموده که فرمود «ایام اللَّه» سه روز است: روز قیام قائم آل محمد، روز رجعت و روز قیامت.

سوره انبیاء آیه 105

وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ؛ در زبور (حضرت داود پیغمبر) بعد از کتب آسمانى سابق نوشتیم که: زمین را بندگان صالح ما ارث می‌برند.

و اینان قائم آل محمد و یاران او میباشند.

خداوند به پیغمبرش دستور داد که لزوم دوستى جانشین خود «امیر المۆمنین» را به مردم اعلام کند، و دوستى وصى پیغمبر «دین حق» است

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: قرآن وامام زمان , اثبات وجود اما زمان در قرآن ,

تاريخ : شنبه 3 اسفند 1392 | 10:16 | نویسنده : F Mesbah |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.